FAQ

1. Co obejmuje termin „edukacja elementarna”?
Pod pojęciem edukacja elementarna rozumiemy etap wychowania przedszkolnego i nauczania początkowego (klasy I-III).

2. Czym różnią się te studia podyplomowe od studiów podyplomowych „Język angielski w wychowaniu przedszkolnym i nauczaniu początkowym”

Studia podyplomowe „Metodyka języka angielskiego w edukacji elementarnej” Studia podyplomowe „Język angielski w wychowaniu przedszkolnym i nauczaniu początkowym”
Wymagana znajomość języka na poziomie B2 Wymagana podstawowa znajomość języka angielskiego (poziom A1)
W zakresie nauki języka angielskiego tylko zajęcia doskonalące wymowę Intensywny kurs języka angielskiego
Część zajęć prowadzona w języku angielskim Zajęcia prowadzone w języku polskim
2 semestry 3 semestry
Koszt studiów – 3900zł Koszt studiów – 5400zł

3. Czy po uzyskaniu dyplomu studiów podyplomowych „Metodyka języka angielskiego w edukacji elementarnej” zdobędę pełne kwalifikacje do nauczania języka angielskiego?
Jeśli jesteście Państwo nauczycielami wychowania przedszkolnego lub nauczania początkowego, to aby uzyskać pełne uprawnienia do nauczania języka angielskiego przedszkolu lub klasach I-III muszą Państwo spełnić trzy warunki jednocześnie:
(1) posiadać kwalifikacje pedagogiczne do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym;
(2) posiadać kwalifikacje w zakresie wczesnego nauczania języka angielskiego;
(3) legitymować się świadectwem znajomości języka angielskiego na poziomie B2.
W dniu przyjścia na studia będą Państwo spełniać warunek nr 1. Ukończenie studiów podyplomowych „Metodyka języka angielskiego w w edukacji elementarnej” pozwoli Wam spełnić warunek nr 2. Pozostanie jedynie zdanie egzaminu na poziomie B2, czyli spełnienie trzeciego (ostatniego) warunku.
Jeśli jesteście Państwo nauczycielami języka angielskiego (posiadacie przynajmniej przygotowanie pedagogiczne oraz dokument potwierdzający znajomość języka angielskiego na poziomie co najmniej B2) to studia te rozwiną Wasz warsztat metodyczny i umiejętności pracy z małym uczniem, a także pozwolą zdobyć dokument, który potwierdzi kompetencje do pracy w przedszkolu i klasach 0-III. Teoretycznie, w myśl najnowszych ustaleń Ministerstwa Edukacji Narodowej (tutaj list Minister do dyrektorów przedszkoli i szkół podstawowych z dnia 4 grudnia 2015) nauczyciele języka angielskiego nie potrzebują uzupełniać kwalifikacji. Zachęcamy jednak do podjęcia studiów, gdyż dyplom ich ukończenia na pewno zwiększy Państwa konkurencyjność na rynku pracy (świadczy o wyspecjalizowaniu się w edukacji małego ucznia), wzbogaci warsztat metodyczny, a jednocześnie pozwoli przygotować się na kolejne możliwe zmiany w przepisach oświatowych.

4. Co oznacza stwierdzenie “Język angielski na poziomie B2”? Czy certyfikat zdobędę w ramach studiów podyplomowych?
Zgodnie z opisem poziomów biegłości językowej (Europejski System Opisu Kształcenia Językowego), osoba władająca językiem obcym na poziomie B2, “rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w złożonych tekstach na tematy konkretne i abstrakcyjne, łącznie z rozumieniem dyskusji na tematy związane z jej specjalnością. Potrafi porozumiewać się na tyle płynnie i spontanicznie, by prowadzić normalną rozmowę z rodzimym użytkownikiem języka, nie powodując przy tym napięcia u którejkolwiek ze stron. Potrafi - w szerokim zakresie tematów - formułować przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne lub pisemne, a także wyjaśniać swoje stanowisko o sprawach będących przedmiotem dyskusji, rozważając zalety i wady różnych rozwiązań” (ESKOJ, 2001, str.33). Zgodnie z tym opisem, osoba posługująca się językiem obcym na poziomie B2 jest w stanie zrozumieć bez większych trudności rozmowy na tematy zarówno codzienne, jak i bardziej abstrakcyjne, jak również jest w stanie wypowiadać się na te tematy (związane z życiem codziennym pracą zawodową, zainteresowaniami) w sposób jasny i zrozumiały dla odbiorcy. Potrafi również opisywać własne nadzieje, plany, zamierzenia i doświadczenia, zarówno w formie ustnej jak i pisemnej, oraz radzi sobie w większości sytuacji komunikacyjnych. Potrafi także stworzyć podstawowe formy tekstu pisanego, takie jak list, opowiadanie czy esej. Wszystkie te umiejętności wymagają opanowania podstawowych i bardziej zaawansowanych struktur gramatycznych, dobrej wymowy oraz odpowiedniego słownictwa.

5. Dlaczego te studia tyle kosztują?
Mamy świadomość, że koszt studiów jest dosyć wysoki, jednak cena ta jest wynikiem dużej liczby bezpośrednich godzin dydaktycznych (250 + 60 praktyk), podczas których słuchacze będą doskonalić swoje umiejętności dydaktyczne oraz wymowę języka angielskiego.

6. Czy muszę pracować w przedszkolu lub szkole, aby móc podjąć studia?
Nie, wystarczy jeśli posiadają Państwo kwalifikacje do nauczania na poziomie wychowania przedszkolnego i nauczania początkowego potwierdzone dyplomem uczelni wyższej lub dyplom ukończenia dowolnych studiów wyższych (wystarczy licencjat) ze specjalnością nauczycielską, albo z przygotowaniem pedagogicznym.

7. Czy jeśli znam słabo (poniżej poziomu B1) język angielski mogę zostać słuchaczem tych studiów?
Niestety nie. Słaba znajomość języka angielskiego wyklucza możliwość uczestnictwa w tych studiach podyplomowych, gdyż większość zajęć prowadzona będzie w języku angielskim. W takiej sytuacji warto rozważyć zgłoszenie się na studia podyplomowe „Język angielski w wychowaniu przedszkolnym i nauczaniu początkowym” (więcej informacji tutaj), w których można uczestniczyć ze znajomością języka na poziomie nawet A1.

8. Jak często odbywać się będą zajęcia?
Zjazdy odbywać się będą w soboty i niedziele co drugi tydzień. Będą trwały od godz. 8.00 do około 16.00-17.00 (być może w niedziele krócej)

9. Czy oprócz udziału w zajęciach będę musiał(a) wykonywać jakieś dodatkowe zadania?
Jak na każdym kierunku studiów, słuchacze muszą przygotowywać się do zajęć zgodnie z zaleceniami nauczycieli oraz wykonywać prace zaliczeniowe. W program studiów wpisano również 60 godzin praktyk.

10. Czy obecność na zajęciach jest obowiązkowa?
Tak, będziemy egzekwować udział w zajęciach. Prawie wszystkie zajęcia na tych studiach mają charakter praktyczny i wymagają aktywnej postawy słuchacza, dlatego nie wyobrażamy sobie możliwości ich zaliczania w innej formie. Zajęcia metodyczne wymagają aktywności słuchaczy i niejako “przeżycia i doświadczenia na sobie” pewnych metod i technik pracy z uczniem. Oczywiście, w sytuacjach losowych i nieprzewidzianych w dniu rozpoczęcia studiów, będzie możliwość indywidualnego rozpatrzenia sytuacji słuchacza przez kierownika studiów.

11. Gdzie będą odbywać się zajęcia?
Zajęcia odbywać się będą w Collegium Chemicum UAM przy ul. Grunwaldzkiej 6 w Poznaniu.

12. Czym te studia różnią się od innych oferowanych na rynku edukacyjnym?
Naszą ofertę zbudowaliśmy w oparciu o przekonanie, że nauczyciel najmłodszych uczniów powinien posiadać dobrą znajomość języka oraz jego poprawną wymowę, gdyż jest ona kluczowa dla dalszego rozwoju języka obcego u dziecka. Doświadczenie zarówno nauczycieli jak i rodziców wskazuje, że często błędna wymowa osoby prowadzącej zajęcia z najmłodszymi uczniami pozostaje w ich pamięci na długie lata, czyniąc niezwykle trudnym zadanie przyswojenia na nowo poprawnej wymowy na kolejnych etapach edukacji. Wierzymy, opierając się także na zaleceniach Komisji Europejskiej (2007) że nauka języka obcego będzie dużo bardziej efektywna, jeśli nauczyciel będzie integrował naukę języka angielskiego z pozostałymi treściami i jeśli będzie dzieciom umożliwiał regularny, codzienny kontakt z językiem obcym. Dlatego w programie studiów położyliśmy nacisk również na rozwijanie umiejętności integrowania aktywności językowej z pozostałą działalnością edukacyjną dzieci w przedszkolu i szkole. Wiemy też, że dobrych pomysłów i inspiracji do pracy nigdy nie jest za wiele, dlatego w programie oferujemy słuchaczom wiele zajęć wzbogacających ich warsztat nauczycielski.

13. Pracuję w przedszkolu lub szkole na stanowisku nauczyciela. Czy moja codzienna praca zostanie zaliczona w poczet praktyki na studiach podyplomowych, czy będę musiał(a) dodatkowo organizować czas i inną placówkę?
W ramach studiów podyplomowych zaplanowano tylko 60 godzin praktyk, gdyż mamy świadomość, że słuchaczami studiów są wykwalifikowani nauczyciele. Dlatego te 60 godzin związane jest ściśle z obserwacją i prowadzeniem zajęć językowych. Jeśli pracują Państwo w przedszkolu, chcielibyśmy, abyście spróbowali swoich sił w klasach I-III szkoły podstawowej, a jeśli pracujecie jako nauczyciele klas I-III, uważamy, że powinniście doświadczyć specyfiki nauczania języka angielskiego w grupie dzieci w wieku przedszkolnym. Jeśli pracują Państwo na wyższych szczeblach edukacji to konieczna jest realizacja praktyk zarówno w przedszkolu jak i klasach I-III. W związku z powyższym, słuchacze studiów podyplomowych będą zobowiązani do znalezienia zarówno miejsca, jak i czasu na praktyki. Część godzin w ramach praktyk zostanie przeznaczona na obserwację zajęć prowadzonych przez innych nauczycieli, część na samodzielne prowadzenie zajęć. W ramach rozliczenia godzin praktyk zaproponowane zostaną Państwu również zadania na platformie Moodle. Program praktyk każdego słuchacza będzie w niewielkim stopniu różnił się w zależności od tego, czy słuchacz pracuje w placówce edukacyjnej (i jakiego typu), czy nie.

14. Czy mogę przeprowadzić lekcję dyplomową na koniec studiów w grupie, w której uczę?
Oczywiście, to będzie najlepsze rozwiązanie. Jednak, jeśli nie pracują Państwo w zawodzie nauczyciela, lekcja dyplomowa będzie musiała zostać przeprowadzona w przedszkolu lub w szkole, w której odbywali Państwo praktyki.

15. Jestem bardzo doświadczonym nauczycielem z wieloletnią praktyką. Czy będzie możliwość zaliczenia niektórych przedmiotów poprzez przepisanie wcześniej zdobytych ocen na innych studiach?
Nie ma możliwości zaliczania przedmiotów poprzez przepisywanie ocen z innych studiów. Dołożyliśmy wszelkich starań, aby zbudować program, który nawet dla bardzo doświadczonych nauczycieli stanowić będzie wyzwanie intelektualne i dzięki któremu nauczyciele zdobędą nowe umiejętności metodyczne. Mamy nadzieję, że oferta programowa spotka się z Państwa zainteresowaniem.