Program kształcenia dla studiów podyplomowych: Metodyka języka angielskiego w edukacji elementarnej
Okres trwania: 2 semestry
Liczba godzin zajęć: 310
Liczba punktów ECTS: 30
Efekty kształcenia dla studiów
Symbol
|
Efekty kształcenia dla kierunku studiów podyplomowych „Metodyka języka,angielskiego w edukacji elementarnej” Po ukończeniu studiów podyplomowych „Metodyka języka angielskiego w edukacji elementarnej” absolwent: |
MJA_EE_W01 |
ma uporządkowaną wiedzę na temat rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym i jego funkcjonowania w grupie |
MJA_EE_W02 |
zna wybrane koncepcje przyswajania języka obcego |
MJA_EE_W03
|
ma pogłębioną wiedzę na temat mechanizmów uczenia się języka obcego ze szczególnym uwzględnieniem wieku dziecięcego |
MJA_EE_W04
|
ma rozbudowaną wiedzę na temat projektowania zintegrowanych zajęć,dydaktycznych z elementami języka angielskiego dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym |
MJA_EE_W05 |
ma podstawową wiedzę o rodzajach i funkcjach mediów i ICT w nauce języka angielskiego |
MJA_EE_W06 |
ma podstawową wiedzę na temat sposobu artykulacji i percepcji dźwięków |
MJA_EE_W07 |
ma podstawową wiedzę na temat krajów angielskiego obszaru językowego, anglojęzycznej literatury dziecięcej i kultury popularnej |
MJA_EE _U01 |
potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu dydaktyki języka angielskiego w celu zaprojektowania zintegrowanych zajęć z elementami edukacji językowej dla,dzieci w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym |
MJA_EE _U02 |
potrafi ocenić przydatność metod, technik i procedur do realizacji zadań,związanych z nauczaniem/uczeniem się języka angielskiego dzieci w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym |
MJA_EE _U03
|
potrafi projektować zintegrowane zajęcia z elementami edukacji językowej dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym w oparciu o metodę projektów i Storyline |
MJA_EE _U04 |
potrafi przeprowadzić zintegrowane zajęcia z elementami edukacji językowej dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym |
MJA_EE _U05 |
posiada umiejętność refleksji i analizy własnej roli nauczyciela oraz,potrafi wskazać obszary wymagające samodoskonalenia |
MJA_EE _U06 |
posiada warsztat zabaw, piosenek i rymowanek w języku angielskim |
MJA_EE _U07 |
wykorzystuje ICT w nauczaniu języka angielskiego |
MJA_EE _U08 |
potrafi artykułować dźwięki angielskie z zachowaniem niezbędnych kontrastów fonemicznych |
MJA_EE _U09 |
stosuje podstawowe procesy allofoniczne języka angielskiego we własnej wymowie |
MJA_EE _U10 |
potrafi samodzielnie pracować nad swoją wymową |
MJA_EE _K01 |
ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie,potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego |
MJA_EE _K02 |
odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy, ponosi odpowiedzialność za własne decyzje, zaraża dzieci pasją do nauki języka angielskiego |
MJA_EE _K03 |
internalizuje postawę integracji języka angielskiego z pozostałymi treściami |
MJA_EE _K04 |
ma świadomość konieczności współpracy z rodzicami w zakresie edukacji językowej dziecka |
MJA_EE _K05 |
współpracuje z innymi nauczycielami w zakresie budowania środowisk uczenia się |
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka języka angielskiego w pracy z małym uczniem
Efekty kształcenia dla przedmiotu:
Po zakończeniu przedmiotu student potrafi:
- wymienić i opisać najważniejsze teorie akwizycji języka drugiego;
- opisać mechanizmy uczenia się języka obcego, ze szczególnym uwzględnieniem wieku dziecięcego;
- wymienić techniki nauczania języka obcego odpowiednie dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym;
- wybrać i ocenić materiały dydaktyczne odpowiednie dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym;
- zaprojektować własne materiały dydaktyczne;
- zaplanować zajęcia językowe z wykorzystaniem różnorodnych technik i materiałów.
Literatura:
Lightbown, Nina i Patsy M. Spada. 2013.
How languages are learned (wydanie czwarte). Oxford: Oxford University Press.
Moon, Jayne. 2002.
Children learning English. Oxford: Macmillan.
Reilly, Vanessa i Sheila M. Ward. 1997.
Very young learners. Oxford: Oxford University Press.
Sikora-Banasik, Dorota (red.). 2009.
Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Zarys teorii i praktyki. Warszawa: CODN.
Slattery, Mary i Jane Willis.2001.
English for primary teachers. Oxford: Oxford University Press.
Szpotowicz, Magdalena i Małgorzata Szulc-Kurpaska. 2009.
Teaching English to young learners. Warszawa: PWN.
Nazwa przedmiotu: Aktywizujące strategie w pracy z małym uczniem
Efekty kształcenia dla przedmiotu:
Po zakończeniu przedmiotu student potrafi:
- uzasadnić wybór odpowiednich metod pracy z uczniem w odniesieniu do charakterystyki procesu uczenia się dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym;
- omówić charakterystyczne elementy metody projektu i zrekonstruować przebieg zajęć w oparciu o tę metodę;
- omówić charakterystyczne elementy metody Storyline i zrekonstruować przebieg zajęć w oparciu o tę metodę.
Literatura:
Ahlquist S., Storyline – developing communicative competence in English, Studentlitteratur, Spain 2013.
Bell S., Harkness S., Storyline – Promoting Language Across the Curriculum, UKLA, England 2006.
Chard S.C., The Project Approach. Making Curriculum Come Alive, Scholastic Inc., New York 1998.
Chard S.C., The Project Approach. Managing Successful Projects, Scholastic Inc., New York 1998.
Helm J.H., Katz L.G., Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2003.
Katz L.G., Chard S.C., Engaging Children’s Minds: The Project Approach, Ablex Publishing Corporation, Stamford, Connecticut 2000.
Nazwa przedmiotu: Projektowanie zajęć zintegrowanych z językiem angielskim w przedszkolu i nauczaniu początkowym
Efekty kształcenia dla przedmiotu:
Po zakończeniu przedmiotu student potrafi:
- omówić założenia edukacji zintegrowanej;
- zaprojektować zintegrowane zajęcia z językiem angielskim w przedszkolu w oparciu o metodę projektu lub metodę Storyline;
- zaprojektować zintegrowane zajęcia z językiem angielskim w nauczaniu początkowym w oparciu o metodę projektu lub metodę Storyline;
Literatura:
Ahlquist S., Storyline – developing communicative competence in English, Studentlitteratur, Spain 2013.
Bell S., Harkness S., Storyline – Promoting Language Across the Curriculum, UKLA, England 2006.
Chard S.C., The Project Approach. Making Curriculum Come Alive, Scholastic Inc., New York 1998.
Chard S.C., The Project Approach. Managing Successful Projects, Scholastic Inc., New York 1998.
Helm J.H., Katz L.G., Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2003.
Katz L.G., Chard S.C., Engaging Children’s Minds: The Project Approach, Ablex Publishing Corporation, Stamford, Connecticut 2000.
Sowińska H., Misiorna E., Michalak R., Konteksty edukacji zintegrowanej, Euruditus, Poznań 2002.
Nazwa przedmiotu: Wiedza o krajach angielskiego obszaru językowego
Efekty kształcenia dla przedmiotu:
Po zakończeniu przedmiotu student potrafi:
- wybrać informacje dotyczące krajów angielskiego obszaru językowego odpowiednie dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym;
- rozpoznawać i analizować symbole i tradycje narodowe krajów anglojęzycznych
- zaplanować zajęcia z wykorzystaniem tych informacji;
Literatura:
Crowther, Jonathan (red.). 2006. Oxford Guide to British and American Culture. Oxford: Oxford University Press.
Tomalin, Brian i Susan Stempleski. 1993. Cultural awareness. Oxford: OUP.
Materiały autentyczne
Nazwa przedmiotu: Anglojęzyczna literatura dziecięca i kultura popularna
Efekty kształcenia dla przedmiotu:
Po zakończeniu przedmiotu student potrafi:
- wymienić przykłady popularnych utworów literackich dla dzieci;
- wymienić i analizować postacie, przedmioty i narracje należące do kanonu kultury popularnej, folkloru i legend krajów anglojęzycznych
- zaplanować zajęcia oparte na wybranych utworach literackich i elementach kultury popularnej
Literatura:
Wybrane utwory literackie dla dzieci
Wybrane teksty o folklorze i tradycjach krajów anglojęzycznych
Wybrane teksty o kulturze popularnej
Materiały autentyczne
Nazwa przedmiotu: Warsztat nauczyciela języka angielskiego
Efekty kształcenia dla przedmiotu:
Po zakończeniu przedmiotu student potrafi:
- zastosować w pracy z dziećmi wybrane metody i techniki nauczania języka angielskiego;
- zaprojektować pomoce dydaktyczne do edukacji językowej;
- dokonać oceny przedstawionych propozycji metodycznych.
Literatura:
Materiały zaproponowane przez nauczycieli-praktyków
Nazwa przedmiotu: Wykorzystanie piosenek, wierszy i gier w edukacji językowej - warsztaty
Efekty kształcenia dla przedmiotu:
Po zakończeniu przedmiotu student potrafi:
- zaśpiewać piosenki dla dzieci i wyrecytować wiersze dziecięce w języku angielskim;
- dostosować znane gry do nauki języka angielskiego;
- dostosować gry do możliwości i potrzeb edukacyjnych dzieci;
Literatura:
Aycliffe, Alex, Super Songs Book, Oxford University Press, Oxford 1997.
Barrat Carol, The Mother Goose Songbook. Derrydale Books, New York 1996.
Gliori, Debbi, Nursery Rhymes. Dorling Kindersley, London 2000.
Nellie the Elephant, CRS Records, 2004.
Paul, David, Songs and Games for Children. Macmillan, Oxford 1996.
Toth, Maria, Children's Games. Heinemann, 1997.
Online resources.
Nazwa przedmiotu: Multimedia w edukacji językowej dzieci
Efekty kształcenia dla przedmiotu:
Po zakończeniu przedmiotu student potrafi:
- wskazać korzyści płynące z włączania multimediów w proces edukacji;
- wykorzystać zasoby stron internetowych, platform edukacyjnych i innych narzędzi multimedialnych w edukacji językowej;
- zaprojektować zajęcia z wykorzystaniem nowoczesnych technologii;
- stworzyć proste narzędzie multimedialne do nauki języka angielskiego.
Literatura:
Clark R.C., Mayer R. E., E-learning and the Science of Instruction, Pfeiffer, San Francisco 2011.
Musiał M., Media w procesie wychowania. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2006.
Od nowych technik nauczania do edukacji wirtualnej, red. W. Strykowski, Polskie Towarzystwo Technologii i Mediów Edukacyjnych, Poznań 2006.
Zasoby Internetu
Nazwa przedmiotu: Wymowa języka angielskiego
Efekty kształcenia dla przedmiotu:
Po zakończeniu przedmiotu student potrafi:
- artykułować dźwięki angielskie z zachowaniem niezbędnych kontrastów fonemicznych;
- zastosować podstawowe procesy allofoniczne języka angielskiego we własnej wymowie;
- zastosować odpowiedni akcent wyrazowy i zdaniowy w wypowiedziach ustnych;
- wyjaśnić sposoby artykulacji i percepcji dźwięków mowy;
- samodzielnie doskonalić swoją wymowę.
Literatura:
Jones, Daniel 1991 (2006). English Pronouncing Dictionary. (EPD) Cambridge University Press. (17th edn. eds. P. Roach, J. Hartman and J. Setter) + CD-ROM.
O’Connor, J.D. and J. Fletcher. 1991. Sounds English. Longman.
Ponsonby, M. 1982. How Now, Brown Cow? Pergamon Press Ltd.
Say It Right - a multimedia course in British/American pronunciation and vocabulary (4.0), K. Sawala, T. Szczegóła, J. Weckwerth, Oficyna Wydawnicza Atena & SuperMemo World.
Nazwa przedmiotu: Praktyka
Efekty kształcenia dla przedmiotu:
Po zakończeniu przedmiotu student potrafi:
- dokonać krytycznej analizy obserwowanych zajęć;
- zaprojektować i przeprowadzić zajęcia z języka angielskiego w wychowaniu przedszkolnym oraz dokonać ich ewaluacji;
- zaprojektować i przeprowadzić zajęcia z języka angielskiego w nauczaniu początkowym oraz dokonać ich ewaluacji;
- wskazać swoje mocne i słabe strony w pracy z uczniem oraz sposoby doskonalenia warsztatu pedagogicznego.
Literatura:
Parrott M., Tasks for Language Teachers. A resource book for training and development, Cambridge University Press, Cambridge 1993.
Wajnryb R., Classroom Observation Tasks. A resource book for language teachers and trainers, Cambridge University Press, Cambridge 1992.
Wallace M.J., Training Foreign Language Teachers. A reflective approach, Cambridge University Press, Cambridge 1991.
Studia prowadzone będą w ramach kierunku filologia angielska.
Forma zakończenia studiów podyplomowych: egzamin dyplomowy obejmujący zaprojektowanie zajęć zintegrowanych z elementami języka angielskiego, przeprowadzenie zajęć oraz rozmowę ewaluacyjną po przeprowadzonych zajęciach
Plan studiów: Metodyka języka angielskiego w edukacji elementarnej
Lp. |
Nazwa przedmiotu
|
Wykład (liczba godzin) |
Konwersatorium (1 grupa) |
Laboratorium (2 grupy) |
Forma zaliczenia |
Punkty ECTS |
Semestr I
|
1.
|
Wymowa języka angielskiego |
|
|
50 |
Zaliczenie ustne na ocenę |
3 ECTS |
2. |
Wiedza o krajach angielskiego obszaru językowego i literatura dziecięca |
10 |
|
|
Test pisemny na ocenę |
1 ECTS |
3. |
Anglojęzyczna literatura dziecięca i kultura popularna |
5 |
|
|
Test pisemny na ocenę |
1 ECTS |
4. |
Dydaktyka języka angielskiego w pracy z małym uczniem |
10 |
30 |
|
Portfolio Test pisemny na ocenę |
4 ECTS |
5. |
Aktywizujące strategie w pracy z małym uczniem |
|
15 |
|
Portfolio |
2 ECTS |
6. |
Warsztat nauczyciela języka angielskiego |
|
|
5 |
Zaliczenie na ocenę |
1 ECTS |
7. |
Praktyka |
|
30 |
|
Portfolio |
2 ECTS |
|
Razem |
25 |
75 |
55 |
|
14 |
Semestr II
|
1. |
Wymowa języka angielskiego |
|
|
50 |
Zaliczenie ustne na ocenę |
3 ECTS |
2. |
Wykorzystanie piosenek, wierszy i gier w edukacji językowej - warsztaty |
|
15 |
|
Portfolio |
2 ECTS |
3. |
Dydaktyka języka angielskiego w pracy z małym uczniem |
|
30 |
|
Portfolio |
3 ECTS |
4. |
Projektowanie zajęć zintegrowanych z,językiem angielskim w przedszkolu i nauczaniu początkowym |
|
15 |
|
2 projekty zajęć zintegrowanych |
3 ECTS |
5. |
Multimedia w edukacji językowej dzieci |
|
|
10 |
Portfolio |
2 ECTS |
6. |
Warsztat nauczyciela języka angielskiego |
|
|
5 |
Zaliczenie na ocenę |
1 ECTS |
7. |
Praktyka |
|
30 |
|
Portfolio |
2 ECTS |
|
Razem |
|
90 |
65 |
|
16 |