Program kształcenia dla studiów podyplomowych: Metodyka języka angielskiego w edukacji elementarnej


Okres trwania: 2 semestry
Liczba godzin zajęć: 310
Liczba punktów ECTS: 30

Efekty kształcenia dla studiów

Symbol
Efekty kształcenia dla kierunku studiów podyplomowych „Metodyka języka,angielskiego w edukacji elementarnej”
Po ukończeniu studiów podyplomowych „Metodyka języka angielskiego w edukacji elementarnej” absolwent:
MJA_EE_W01 ma uporządkowaną wiedzę na temat rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym i jego funkcjonowania w grupie
MJA_EE_W02 zna wybrane koncepcje przyswajania języka obcego
MJA_EE_W03
ma pogłębioną wiedzę na temat mechanizmów uczenia się języka obcego ze szczególnym uwzględnieniem wieku dziecięcego
MJA_EE_W04
ma rozbudowaną wiedzę na temat projektowania zintegrowanych zajęć,dydaktycznych z elementami języka angielskiego dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym
MJA_EE_W05 ma podstawową wiedzę o rodzajach i funkcjach mediów i ICT w nauce języka angielskiego
MJA_EE_W06 ma podstawową wiedzę na temat sposobu artykulacji i percepcji dźwięków
MJA_EE_W07 ma podstawową wiedzę na temat krajów angielskiego obszaru językowego, anglojęzycznej literatury dziecięcej i kultury popularnej
MJA_EE _U01 potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu dydaktyki języka angielskiego w celu zaprojektowania zintegrowanych zajęć z elementami edukacji językowej dla,dzieci w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym
MJA_EE _U02 potrafi ocenić przydatność metod, technik i procedur do realizacji zadań,związanych z nauczaniem/uczeniem się języka angielskiego dzieci w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym
MJA_EE _U03
potrafi projektować zintegrowane zajęcia z elementami edukacji językowej dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym w oparciu o metodę projektów i Storyline
MJA_EE _U04 potrafi przeprowadzić zintegrowane zajęcia z elementami edukacji językowej dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym
MJA_EE _U05 posiada umiejętność refleksji i analizy własnej roli nauczyciela oraz,potrafi wskazać obszary wymagające samodoskonalenia
MJA_EE _U06 posiada warsztat zabaw, piosenek i rymowanek w języku angielskim
MJA_EE _U07 wykorzystuje ICT w nauczaniu języka angielskiego
MJA_EE _U08 potrafi artykułować dźwięki angielskie z zachowaniem niezbędnych kontrastów fonemicznych
MJA_EE _U09 stosuje podstawowe procesy allofoniczne języka angielskiego we własnej wymowie
MJA_EE _U10 potrafi samodzielnie pracować nad swoją wymową
MJA_EE _K01 ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie,potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego
MJA_EE _K02 odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy, ponosi odpowiedzialność za własne decyzje, zaraża dzieci pasją do nauki języka angielskiego
MJA_EE _K03 internalizuje postawę integracji języka angielskiego z pozostałymi treściami
MJA_EE _K04 ma świadomość konieczności współpracy z rodzicami w zakresie edukacji językowej dziecka
MJA_EE _K05 współpracuje z innymi nauczycielami w zakresie budowania środowisk uczenia się

Nazwa przedmiotu: Dydaktyka języka angielskiego w pracy z małym uczniem

Efekty kształcenia dla przedmiotu:
Po zakończeniu przedmiotu student potrafi:

Literatura:
Lightbown, Nina i Patsy M. Spada. 2013. How languages are learned (wydanie czwarte). Oxford: Oxford University Press.
Moon, Jayne. 2002. Children learning English. Oxford: Macmillan.
Reilly, Vanessa i Sheila M. Ward. 1997. Very young learners. Oxford: Oxford University Press.
Sikora-Banasik, Dorota (red.). 2009. Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Zarys teorii i praktyki. Warszawa: CODN.
Slattery, Mary i Jane Willis.2001. English for primary teachers. Oxford: Oxford University Press.
Szpotowicz, Magdalena i Małgorzata Szulc-Kurpaska. 2009. Teaching English to young learners. Warszawa: PWN.

Nazwa przedmiotu: Aktywizujące strategie w pracy z małym uczniem

Efekty kształcenia dla przedmiotu:
Po zakończeniu przedmiotu student potrafi:

Literatura:
Ahlquist S., Storyline – developing communicative competence in English, Studentlitteratur, Spain 2013.
Bell S., Harkness S., Storyline – Promoting Language Across the Curriculum, UKLA, England 2006.
Chard S.C., The Project Approach. Making Curriculum Come Alive, Scholastic Inc., New York 1998.
Chard S.C., The Project Approach. Managing Successful Projects, Scholastic Inc., New York 1998.
Helm J.H., Katz L.G., Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2003.
Katz L.G., Chard S.C., Engaging Children’s Minds: The Project Approach, Ablex Publishing Corporation, Stamford, Connecticut 2000.

Nazwa przedmiotu: Projektowanie zajęć zintegrowanych z językiem angielskim w przedszkolu i nauczaniu początkowym

Efekty kształcenia dla przedmiotu:
Po zakończeniu przedmiotu student potrafi:

Literatura:
Ahlquist S., Storyline – developing communicative competence in English, Studentlitteratur, Spain 2013.
Bell S., Harkness S., Storyline – Promoting Language Across the Curriculum, UKLA, England 2006.
Chard S.C., The Project Approach. Making Curriculum Come Alive, Scholastic Inc., New York 1998.
Chard S.C., The Project Approach. Managing Successful Projects, Scholastic Inc., New York 1998.
Helm J.H., Katz L.G., Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2003.
Katz L.G., Chard S.C., Engaging Children’s Minds: The Project Approach, Ablex Publishing Corporation, Stamford, Connecticut 2000.
Sowińska H., Misiorna E., Michalak R., Konteksty edukacji zintegrowanej, Euruditus, Poznań 2002.

Nazwa przedmiotu: Wiedza o krajach angielskiego obszaru językowego

Efekty kształcenia dla przedmiotu:
Po zakończeniu przedmiotu student potrafi:

Literatura:
Crowther, Jonathan (red.). 2006. Oxford Guide to British and American Culture. Oxford: Oxford University Press.
Tomalin, Brian i Susan Stempleski. 1993. Cultural awareness. Oxford: OUP.
Materiały autentyczne

Nazwa przedmiotu: Anglojęzyczna literatura dziecięca i kultura popularna

Efekty kształcenia dla przedmiotu:
Po zakończeniu przedmiotu student potrafi:

Literatura:
Wybrane utwory literackie dla dzieci
Wybrane teksty o folklorze i tradycjach krajów anglojęzycznych
Wybrane teksty o kulturze popularnej
Materiały autentyczne

Nazwa przedmiotu: Warsztat nauczyciela języka angielskiego

Efekty kształcenia dla przedmiotu:
Po zakończeniu przedmiotu student potrafi:

Literatura:
Materiały zaproponowane przez nauczycieli-praktyków

Nazwa przedmiotu: Wykorzystanie piosenek, wierszy i gier w edukacji językowej - warsztaty

Efekty kształcenia dla przedmiotu:
Po zakończeniu przedmiotu student potrafi:

Literatura:
Aycliffe, Alex, Super Songs Book, Oxford University Press, Oxford 1997.
Barrat Carol, The Mother Goose Songbook. Derrydale Books, New York 1996.
Gliori, Debbi, Nursery Rhymes. Dorling Kindersley, London 2000.
Nellie the Elephant, CRS Records, 2004.
Paul, David, Songs and Games for Children. Macmillan, Oxford 1996.
Toth, Maria, Children's Games. Heinemann, 1997.
Online resources.

Nazwa przedmiotu: Multimedia w edukacji językowej dzieci

Efekty kształcenia dla przedmiotu:
Po zakończeniu przedmiotu student potrafi:

Literatura:
Clark R.C., Mayer R. E., E-learning and the Science of Instruction, Pfeiffer, San Francisco 2011.
Musiał M., Media w procesie wychowania. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2006.
Od nowych technik nauczania do edukacji wirtualnej, red. W. Strykowski, Polskie Towarzystwo Technologii i Mediów Edukacyjnych, Poznań 2006.
Zasoby Internetu

Nazwa przedmiotu: Wymowa języka angielskiego

Efekty kształcenia dla przedmiotu:
Po zakończeniu przedmiotu student potrafi:

Literatura:
Jones, Daniel 1991 (2006). English Pronouncing Dictionary. (EPD) Cambridge University Press. (17th edn. eds. P. Roach, J. Hartman and J. Setter) + CD-ROM.
O’Connor, J.D. and J. Fletcher. 1991. Sounds English. Longman.
Ponsonby, M. 1982. How Now, Brown Cow? Pergamon Press Ltd.
Say It Right - a multimedia course in British/American pronunciation and vocabulary (4.0), K. Sawala, T. Szczegóła, J. Weckwerth, Oficyna Wydawnicza Atena & SuperMemo World.

Nazwa przedmiotu: Praktyka

Efekty kształcenia dla przedmiotu:
Po zakończeniu przedmiotu student potrafi:

Literatura:
Parrott M., Tasks for Language Teachers. A resource book for training and development, Cambridge University Press, Cambridge 1993.
Wajnryb R., Classroom Observation Tasks. A resource book for language teachers and trainers, Cambridge University Press, Cambridge 1992.
Wallace M.J., Training Foreign Language Teachers. A reflective approach, Cambridge University Press, Cambridge 1991.

Studia prowadzone będą w ramach kierunku filologia angielska.

Forma zakończenia studiów podyplomowych: egzamin dyplomowy obejmujący zaprojektowanie zajęć zintegrowanych z elementami języka angielskiego, przeprowadzenie zajęć oraz rozmowę ewaluacyjną po przeprowadzonych zajęciach

Plan studiów: Metodyka języka angielskiego w edukacji elementarnej


Lp. Nazwa przedmiotu
Wykład
(liczba godzin)
Konwersatorium
(1 grupa)
Laboratorium
(2 grupy)
Forma zaliczenia Punkty
ECTS
Semestr I
1.
Wymowa języka angielskiego 50 Zaliczenie ustne na ocenę 3 ECTS
2. Wiedza o krajach angielskiego obszaru językowego i literatura dziecięca 10 Test pisemny na ocenę 1 ECTS
3. Anglojęzyczna literatura dziecięca i kultura popularna 5 Test pisemny na ocenę 1 ECTS
4. Dydaktyka języka angielskiego w pracy z małym uczniem 10 30 Portfolio
Test pisemny na ocenę
4 ECTS
5. Aktywizujące strategie w pracy z małym uczniem 15 Portfolio 2 ECTS
6. Warsztat nauczyciela języka angielskiego 5 Zaliczenie na ocenę 1 ECTS
7. Praktyka 30 Portfolio 2 ECTS
Razem 25 75 55 14
Semestr II
1. Wymowa języka angielskiego 50 Zaliczenie ustne na ocenę 3 ECTS
2. Wykorzystanie piosenek, wierszy i gier w edukacji językowej - warsztaty 15 Portfolio 2 ECTS
3. Dydaktyka języka angielskiego w pracy z małym uczniem 30 Portfolio 3 ECTS
4. Projektowanie zajęć zintegrowanych z,językiem angielskim w przedszkolu i nauczaniu początkowym 15 2 projekty zajęć zintegrowanych 3 ECTS
5. Multimedia w edukacji językowej dzieci 10 Portfolio 2 ECTS
6. Warsztat nauczyciela języka angielskiego 5 Zaliczenie na ocenę 1 ECTS
7. Praktyka 30 Portfolio 2 ECTS
Razem 90 65 16