Martyna Borowicz – wykonawca projektu, filolog romański, tłumacz francuskich tekstów humanistycznych. Prowadzi badania etnologiczne poświęcone pamięci zbiorowej, tożsamości i krajobrazowi kulturowemu.

Tłumaczenia:

Guillaumin, Colette - Christine Delphy - Monique Wittig. Francuski feminizm materialistyczny: wybór tekstów. [tł. i red. Maria Solarska i Martyna Borowicz] Poznań: Instytut Historii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2007.

Löwy, Ilana. Okowy rodzaju. Męskość, kobiecość, nierówność. [tł. Maria Solarska i Karolina Polasik-Wrzosek przy współpracy Martyny Borowicz]. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Epigram, 2012.

Publikacje:

Borowicz, Martyna. 2013. Historia mówiona miasta Poznania – perspektywy badawcze i społeczne, „Przegląd Wielkopolski”. Kultura/Historia/Ekorozwój/Turystyka R. 27: 2013, nr 2(100), s. 62-63.

Borowicz, Martyna. 2012. Obiekt pamięci/obiekt niepamięci. Historia pomnika ofiar obozu pracy dla Żydów w Poznaniu, „Miasteczko Poznań”. Żydowskie pismo o małych ojczyznach 2012, Nr 1(10), s. 27-35.

Mgr Marta Gruszecka - absolwentka anglistyki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, gdzie obecnie pracuje nad pracą doktorską z zakresu pamięci zbiorowej w kontekście traumy kolektywnej oraz kulturowej. W swoich badaniach prowadzonych na specjalnie zebranych korpusach wykorzystuje zarówno tradycyjne metody z zakresu krytycznej analizy dyskursu jak i nowe metody komputerowej analizy tekstu (np. używając metody analizy sieci tekstowych). Jej zainteresowania badawcze skupiają się wokół zagadnień pamięci zbiorowej, upamiętniania oraz psychologii społecznej, nie tylko w kontekście badań nad językiem ale również nad problematyką upamiętniania w przestrzeni miejskiej.

Marta Gruszecka, Michał Pikusa “Using Text Network Analysis in Corpus Studies — A Comparative Study on the 2010 TU-154 Polish Air Force Presidential Plane Crash Newspaper Coverage”.

Marta Gruszecka, Tomasz Michalik “Przyjemne miejsca trudnej pamięci. O kiczu martyrologicznym na przykładzie skansenu w Szymbarku”.



Mgr Tomasz Michalik – jest doktorantem programu Language, Society, Technology and Cognition prowadzonego na Wydziale Anglistyki UAM. Ukończył archeologię w Instytucie Prahistorii UAM oraz studia z zakresu kognitywistyki (Instytut Psychologii UAM). W swojej pracy doktorskiej podejmuje zagadnienie sposobów prezentacji przeszłości oraz wpływu różnych form danych na proces tworzenia wiedzy o minionych czasach. W projekcie odpowiedzialny jest za zbieranie informacji prasowych dotyczących poznańskich cmentarzy jak i kwerendę archiwalną. Jest autorem kilkunastu artykułów naukowych oraz reportażu „Sprzątając Zagładę”, który ukazał się nakładem wydawnictwa Scholar.

Michalik T. (2011) Piękny obóz. Stutthof – myślenie w kategoriach estetyki. [w:] Wosińska M., Banaszek Ł. (red.) Sztutowo czy Stutthof? Oswajanie krajobrazu kulturowego. Poznań-Sztutowo, s. 145-158.

Michalik T. (2013) Sprzątając Zagładę. [w:] Bloch N., Brzezińska A. (red.) Sztutowo/Stutthof. Gdzieś między plażą a obozem. Warszawa, s. 31-40.

Kajda K., Michalik T. (2014) Made in Sachsenhausen. Rekontekstualizacja i reapropriacja odwróconego różowego trójkąta wśród grup gejowsko-lesbijskich w Ameryce Północnej jako przykład kradzieży symbolicznej. Interalia. Artykuły bieżące.

Gruszecka M., Michalik T. (2014) Przyjemne miejsca trudnej pamięci. O kiczu martyrologicznym na przykładzie skansenu w Szymbarku. Zeszyty Naukowe KUL nr 56: 2-3, s. 69-80.

Michalik T. (2014) Between the eye and mind. Technology, cognition and knowledge development – eye tracking study report. Palmer R. (red.) AARG News, t. 48, s. 24-34.

Mgr Aleksandra Paprot jest wykonawcą projektu. Kulturoznawca i etnolog. Doktorantka w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W swoim doktoracie zajmuje się zagadnieniem kreowania współczesnych tożsamości regionalnych oraz lokalnych na Ziemiach Zachodnich i Północnych (na przykładzie Żuław i Powiśla). Szczególnie interesujące dla niej są zagadnienia dziedzictwa kulturowego m.in. protestanckich cmentarzy sprzed 1945 r. na Żuławach. W swoich dotychczasowych badaniach zajmowała się społecznym kontekstem funkcjonowania tychże nekropolii w tym: pamięcią społeczną, stosunkiem do dziedzictwa kulturowego i krajobrazu kulturowego, a także mechanizmami adaptacji kulturowej. W 2012 r. w ramach zajęć fakultatywnych na UAM. Pamięć polska, niemiecka, żydowska w Wielkopolsce przeprowadziła badania w Buku na temat pamięci i niepamięci społecznej mieszkańców miasta (także w kontekście istnienia cmentarza ewangelickiego i żydowskiego w przestrzeni miejskiej). W roku akademickim 2013/2014 w semestrze letnim prowadziła zajęcia fakultatywne dla studentów etnologii pt. „Cmentarz jako przestrzeń społeczno-kulturowa”. Jest autorką książki Stara Kościelnica. Dzieje żuławskiej wsi oraz ponad dwudziestu artykułów o charakterze naukowym i popularno-naukowym, w tym:
Nekropolia mennonicka w Stogach Malborskich jako źródło tradycji i informacji o byłych mieszkańcach Żuław
Niemieckie dziedzictwo kulturowe – domy, kościoły i cmentarze we wspomnieniach najstarszych mieszkańców Żuław
Losy ewangelickich i mennonickich cmentarzy na Żuławach Elbląskich

Mgr Mikołaj Smykowski - antropolog, doktorant Wydziału Historycznego w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Prowadzi badania terenowe w przestrzeniach byłych obozów koncentracyjnych (Stutthof) i obozów zagłady (Kulmhof). Szczególnie interesują go wątki związane z indywidualną i kolektywną pamięcią przemian krajobrazów powojennych, drugie życie obiektów związanych z kulturą żydowską oraz praktyki profanacji miejsc zbiorowej pamięci. W pracy naukowej łączy ze sobą analizę narracji biograficznych z badaniami nad krajobrazem i kulturą materialną.

Wybrane publikacje:

Złote runo, w: Sztutowo/Stutthof. Gdzieś pomiędzy plażą a obozem, red. N. Bloch, A.W. Brzezińska, współpraca B. Warkocki, M. Wosińska, Warszawa: SCHOLAR 2013, s. 75-85

Historia niedomknięta, „Miasteczko Poznań. Żydowskie pismo o małych ojczyznach”, nr 2 (11), s. 9-14

Czułem się jakbym wrócił ze świata umarłych, „Miasteczko Poznań. Żydowskie pismo o małych ojczyznach”, nr 2 (11), s. 15-21

[wspólnie z: M. Wosińska], Przywracanie pamięci. Projekt Stadion, „Miasteczko Poznań. Żydowskie pismo o małych ojczyznach” nr 1(10), 2012, s. 21-26

Ekonomia Zagłady dzisiaj. Recykling poobozowy i poszukiwania skarbów na terenach byłego KL Stutthof, „Miasteczko Poznań. Żydowskie pismo o małych ojczyznach” nr 1(8), 2011, s. 57-64

Organizacja powojennego życia ludności przesiedlonej na Żuławy po II wojnie światowej, [w:] Żuławy. Oswajanie krajobrazu kulturowego, red. Anna W. Brzezińska, Poznań, Pruszcz Gdański: Wydawnictwo Jasne 2011, s. 39-50

Projekty naukowe i edukacyjne w muzeach martyrologicznych. Na przykładzie projektu „Sztutowo czy Stuffhof? Oswajanie krajobrazu kulturowego”, Muzeum Martyrologiczne w Żabikowie, 4 marca 2011, „Lud” t. 95, 2011, s. 422-424

Recykling postobozowy. Nowe u-życie przedmiotów ocalonych z KL Stutthof, [w:] Sztutowo czy Stutthof? Oswajanie krajobrazu kulturowego, red. Łukasz Banaszak, Małgorzata Wosińska, Poznań, Sztutowo: Muzeum Stutthof w Sztutowie 2011, s. 123-135