FAQ

Co oznacza „znajomość języka angielskiego na poziomie A2/B1”?

Odwołujemy się tu do Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego i określonym w tym dokumencie poziomów biegłości językowej (od A1 do C2). (Europejski System Opisu Kształcenia Językowego 2003, str.33-37).

Mamy świadomość, że część z Państwa będzie w procesie doskonalenia znajomości języka angielskiego, jednak do udziału w zajęciach potrzebna jest elementarna umiejętność komunikacji oraz znajomość podstawowych słów i zwrotów w języku angielskim. Zajęcia będą prowadzone w języku polskim, ale z doświadczenia wiemy, że zawsze wplatane są zwroty w języku angielskim, bo trudno nauczać i uczyć się o języku nie używając tego języka, np. kiedy będziemy uczyć się piosenek lub rymowanek, będziemy robić to w języku angielskim.

Samooceny poziomu biegłości językowej według kryteriów ESOKJ* można dokonać z pomocą tego arkusza.

Czy po uzyskaniu dyplomu studiów podyplomowych „Język angielski w wychowaniu przedszkolnym i nauczaniu początkowym” zdobędę pełne kwalifikacje do nauczania języka angielskiego?

Przede wszystkim polecamy zapoznać się z tym dokumentem. To rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. W paragrafie 12 (punkty 1 -3) opisano jakie kwalifikacje są niezbędne do nauczania języków obcych w przedszkolach i szkołach.
W przypadku osób posiadających kwalifikacje do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i nauczaniu początkowym, zastosowanie ma § 12.3.3. Oznacza to, że kwalifikacje do nauczania języka angielskiego ma osoba, która:

(1) posiada kwalifikacje pedagogiczne do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (to już Państwo mają :) );

(2) posiada kwalifikacje w zakresie wczesnego nauczania języka angielskiego (czyli nasze studia podyplomowe);

(3) legitymuje się świadectwem znajomości języka angielskiego w stopniu co najmniej podstawowym (czyli trzeba zdać egzamin potwierdzający znajomość języka angielskiego na poziomie podstawowym - wykaz egzaminów potwierdzających kwalifikacje do nauczania języków obcych znajduje się w rozporządzeniu na str. 14).

W przypadku osób, które posiadają studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie:
- na kierunku filologia w specjalności danego języka obcego lub lingwistyki stosowanej w zakresie danego języka obcego oraz posiadają przygotowanie pedagogiczne,
- na dowolnym kierunku (specjalności), i legitymują się świadectwem egzaminu z języka angielskiego w stopniu zaawansowanym lub biegłym (patrz załącznik do rozporządzenia), oraz posiadają przygotowanie pedagogiczne
te studia są wyłącznie formą doskonalenia warsztatu metodycznego.

Dlaczego te studia trwają aż trzy semestry?

Jest to niezbędny wymóg formalny, aby studia mogły mieć charakter kwalifikacyjny. Program studiów został rozplanowany tak, że w ostatnim semestrze jest mniej zajęć i można w trakcie jego trwania bez pośpiechu zrealizować praktyki.

Czy muszę pracować w przedszkolu lub szkole, aby móc podjąć studia?

Nie, nie muszą Państwo pracować ani w przedszkolu, ani w szkole, ale muszą mieć Państwo przygotowanie pedagogiczne.

Czy jeśli znam bardzo dobrze język angielski lub posiadam certyfikat językowy mogę zostać słuchaczem tych studiów?

Tak. Bardzo dobra znajomość języka angielskiego nie wyklucza możliwości uczestnictwa w studiach podyplomowych. To są studia o charakterze metodycznym, a nie językowym.

Jak często i gdzie odbywać się będą zajęcia?

Zjazdy odbywać się będą w Collegium Heliodori przy ul. Grunwaldzkiej 6 w Poznaniu w soboty i niedziele co drugi, trzeci tydzień. Będą trwały od godz. 8.00 do około 16.00 - 17.00. Część wykładów zostanie przeprowadzona zdalnie za pomocą uniwersyteckiej platformy MS Teams.

Czym te studia różnią się od innych oferowanych na rynku edukacyjnym?

Program studiów został ulepszony, dzięki doświadczeniom zebranym w czasie realizacji wcześniejszych edycji studiów. Naszą ofertę zbudowaliśmy w oparciu o przekonanie, że im więcej ekspozycji dzieci na język angielski i im więcej radosnej zabawy językiem i z językiem, tym zbudujemy lepsze podwaliny pod dalszą jego naukę. Wierzymy, opierając się także na zaleceniach Komisji Europejskiej (2007) że nauka języka obcego będzie dużo bardziej efektywna, jeśli nauczyciel/ka będzie integrować naukę języka angielskiego z pozostałymi treściami i jeśli będzie dzieciom umożliwiać regularny, codzienny kontakt z językiem obcym. Dlatego w programie studiów położyliśmy nacisk również na rozwijanie umiejętności integrowania aktywności językowej z pozostałą działalnością edukacyjną dzieci w przedszkolu i szkole. Wiemy też, że dobrych pomysłów i inspiracji do pracy nigdy nie jest za wiele, dlatego w programie oferujemy słuchacz(k)om wiele zajęć wzbogacających ich warsztat nauczycielski.

Na studiach ćwiczymy wymowę, żeby popełniać jak najmniej błędów, gdyż modelowanie prawidłowej wymowy jest ważne dla dalszego rozwoju języka obcego u dziecka.

Dajemy możliwość studiowania na najlepszym wydziale anglistycznym w Polsce i spotkania wielu pasjonatów swojej pracy, a jednocześnie rozumiemy jak ważne jest zdobywanie umiejętności na studiach podyplomowych i dlatego do współpracy zapraszamy praktyków/czki – entuzjastów/ki edukacji i solidnych/e metodyków/czki.

Całym sercem dbamy o to, aby ta trzysemestralna przygoda skutkowała nie tylko dyplomem w kieszeni, ale też siecią cennych kontaktów zarówno zawodowych jak i towarzyskich.

Jak wygląda realizacja praktyk? Na czym one mają polegać?

W ramach studiów podyplomowych “Język angielski w wychowaniu przedszkolnym i nauczaniu początkowym” zaplanowano 60 godzin praktyk. Ta liczba jest nieprzypadkowa i jest wymogiem w uzyskaniu kwalifikacji. Te praktyki powiązane są ściśle z obserwacją i prowadzeniem zajęć językowych w przedszkolu i szkole. Uważamy, że powinniście doświadczyć specyfiki nauczania języka angielskiego w grupie dzieci w wieku przedszkolnym i w klasach I-III. Połowa godzin w ramach praktyk zostanie przeznaczona na obserwację zajęć prowadzonych przez innych nauczycieli, a połowa na samodzielne prowadzenie zajęć.