Submitted by admin on 12 February, 2021 - 09:48.
FAQ — Często zadawane pytania i odpowiedzi
1. W jakich terminach należy składać wnioski (o uznanie zaliczeń, powtarzanie przedmiotu, wznowienie studiów, przeniesienie).
Najpóźniej w terminie 14 dni po zakończeniu roku akademickiego lub przedłużonej sesji egzaminacyjnej. Im wcześniej zostanie złożony wniosek, tym prędzej student będzie mógł dołączyć do zajęć i tym mniej będzie miał zaległości.
2.Nie zaliczyłem/łam przedmiotu na trzecim roku studiów licencjackich/drugim roku studiów magisterskich, ale mam napisaną i przyjętą przez promotora pracę.
W takim przypadku student zostaje skreślony z listy studentów (§51 Regulaminu). Student może wnioskować o wznowienie na odpowiednio trzeci rok studiów licencjackich /drugi rok studiów magisterskich. Jeśli wniosek o wznowienie zostanie rozpatrzony pozytywnie, wówczas po zaliczeniu wymaganych przedmiotów, student może przystąpić do egzaminu licencjackiego/magisterskiego.
3. Zaliczyłem/łam wszystkie przedmioty na trzecim roku studiów licencjackich/drugim roku studiów magisterskich z wyjątkiem seminarium dyplomowego. Nie złożyłem/łam pracy w terminie do 30 września.
W takim przypadku student zostaje skreślony z listy studentów (§51 Regulaminu). Student może wnioskować o wznowienie na odpowiednio trzeci rok studiów licencjackich /drugi rok studiów magisterskich. Do wniosku o wznowienie na studia magisterskie należy załączyć zgodę promotora. Jeśli wniosek o wznowienie zostanie rozpatrzony pozytywnie, wówczas po zaliczeniu wymaganych przedmiotów, student może przystąpić do egzaminu licencjackiego/magisterskiego.
4. W jaki sposób mogę się wznowić na studia po skreśleniu z listy studetów?
Należy złożyć przez USOS wniosek o wznowienie studiów (do pobrania ze strony: http://wa.amu.edu.pl/wa/pl/Downloads_resources). Do wniosku należy załączyć skan wniosku o rezygnację ze studiów (zgodnie z §51 Regulaminu studiów, student musi zostać skreślony z powodu niezłożenia pracy w terminie). W przypadku osób wznawiających się na II rok studiów magisterskich, konieczne jest także dołączenie do wniosku zgody promotora.
5. Czy mogę wznowić się na I rok studiów?
Nie. Zgodnie z §56 Regulaminu studiów, ponowne przyjęcie na studia osoby, która została skreślona z listy studentów I roku studiów, następuje wyłącznie na ogólnych zasadach rekrutacji na studia.
6. Nie zaliczyłem/łam kilku przedmiotów. Czy mogę je powtórzyć z jednoczesną kontynuacją na roku wyższym („warunek”)?
Tak, przy czym liczba można powtarzać z jednoczesną kontynuacją studiów maksymalnie trzy przedmioty. Nie dotyczy to przedmiotów PNJ, Culture-oriented English Practice (na kierunku English Studies: Literature and Culture) oraz Academically-oriented English Practice (na kierunku English Linguistics: Theories, Interfaces, Technologies), które nie mogą być powtarzane z jednoczesną kontynuacją na roku wyższym.
7.Powtarzam kilka przedmiotów i w planie studiów pokrywają mi się zajęcia. Co mogę zrobić?
W takim przypadku można wnioskować o indywidualną organizację studiów (IOS). We wniosku należy zaznaczyć, które przedmioty miałyby być objęte IOS, z którymi zajęciami pokrywają się w planie i kto prowadzi te przedmioty. Do wniosku należy dołączyć zaświadczenie z biura USOS, że zajęcia odbywają się w tym samym czasie i nie ma możliwości zmiany grupy, a także zaświadczenie od prowadzącego dotyczące zasad, na jakich student miałby zaliczyć kurs. Dziekan może wyrazić zgodę na IOS po zasięgnięciu opinii prowadzących przedmioty dotyczącej możliwości zrealizowania wymaganych efektów uczenia się przy większej liczbie nieobecności. Student zobowiązany jest do zaliczenia przedmiotu na zasadach i w terminach ustalonych przez prowadzącego.
8. Co dokładnie oznacza indywidualna organizacja studiów (IOS)?
Zgodnie z Regulaminem, IOS uprawnia studenta do uczestnictwa w zajęciach oraz zaliczania zajęć na warunkach i w terminach uzgodnionych indywidualnie z prowadzącymi zajęcia, w granicach danego roku akademickiego. Może również uprawniać do nieuczestniczenia w zajęciach, co jednak nie zwalnia studenta z obowiązku ich zaliczenia. W przypadku uzyskania zgody na IOS student powinien dokładanie zapoznać się z zasadami ustalonymi przez prowadzącego. Niespełnienie wymogów w wymaganym terminie skutkuje brakiem zaliczenia. Zgoda na IOS nie jest udzielana z mocą wsteczną, co oznacza, że ewentualne nieobecności przed uzyskaniem zgody na IOS są rozliczane na zasadach obowiązujących wszystkich studentów.
9. Gdzie mogę sprawdzić moje płatności za studia niestacjonarne?
W USOSweb w zakładce DLA STUDENTÓW/PŁATNOŚCI (model FK)/płatności nierozliczone.
10. Kto może wystawić fakturę za opłatę za studia?
Pani Małgorzata Jesiak, nr tel. 61/829-40-38 (należy złożyć stosowny wniosek).
11. Gdzie znaleźć druk PIT?
W USOSweb w zakładce DLA STUDENTÓW/STYPENDIA/PITY STUDENTA.
12. Dlaczego naliczane są opłaty za studia, skoro przestałem/łam uczęszczać na zajęcia?
Zgodnie z Regulaminem pobierania oraz warunków i trybu zwalniania z opłat za usługi edukacyjne student jest zobowiązany do uiszczania opłat do miesiąca w którym złoży pisemną rezygnację ze studiów. W przypadku skreślenia studenta z listy studentów uczelnia pobiera opłaty za usługi edukacyjne do dnia wydania ostatecznej decyzji o skreśleniu z listy studentów.
13. W jaki sposób mogę ubiegać się o zwolnienie z opłat za usługi edukacyjne?
Zwolnienie z opłat za usługi edukacyjne mogą być przyznane wyłącznie na pisemny wniosek studenta. Wniosek kierowany jest do rektora ds. studenckich po uprzednim zaopiniowaniu przez dziekana ds. studenckich. Do wniosku należy dołączyć dokumenty potwierdzające okoliczności uzasadniające udzielenie zwolnienia, a także załącznik do wniosku o całkowite lub częściowe zwolnienie z opłaty za studia niestacjonarne lub podyplomowe. Studenci pierwszego roku studiów niestacjonarnych nie są zwalniani z opłaty za pierwszy semestr studiów niestacjonarnych.
14. W jakim terminie muszę złożyć podanie o obniżenie opłaty za studia?
Zwolnienie z opłat za usługi edukacyjne mogą być przyznane wyłącznie na pisemny wniosek studenta, złożony nie później niż na 30 dni przed wyznaczonym terminem płatności. Wniosek studenta może dotyczyć wyłącznie okresu jednego semestru. Złożenie powyższego wniosku nie zwalnia studenta z obowiązku uiszczenia wymagalnych opłat za usługi edukacyjne.
15. Gdzie można znaleźć druk rezygnacji ze studiów?
http://wa.amu.edu.pl/wa/node/3450
16. Nie otrzymuję maili z informacjami dotyczącymi rejestracji, zapisów na specjalizacje itp. Co mogę zrobić?
Proszę sprawdzić, czy zmieniła Pan/Pani swoje pierwsze hasło. Instrukcja jest tutaj: https://www.office365.amu.edu.pl/files/pierwsze_logowanie_studenci_ver5.pdf
Wszystkie informacje na temat poczty studenckiej są tutaj: https://amu.edu.pl/studenci/usos-i-poczta