Last updated by kprzemek on 2018-12-10. Originally submitted by tymon on 2010-07-03.
STUDENCI Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI
Wydział Anglistyki jest przygotowany aby wspierać studentów z niepełnosprawnościami w procesie ich kształcenia. Nasza kadra akademicka przeszła szkolenia w tym zakresie w ramach realizacji zadań związanych z przełamywaniem barier i zwiększania dostępności uczelni dla osób z różnymi dysfunkcjami:
- 11 czerwca 2010 - Szkolenie UAM z zakresu specyfiki kształcenia studentów niewidomych i niedowidzących oraz adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb tej grupy osób
- 30 maja 2012 - Szkolenie Fundacji Rozwoju Regionalnego (FIRR Kraków) w zakresie zwiększania dostępności uczelni wyższych dla osób niepełnosprawnych
- 28 maja 2013 - Szkolenie UAM poświęcone potrzebom edukacyjnym studentów głuchych i słabosłyszących
Wydział gotowy jest przekazywać osobom niepełnosprawnym równoważną w stosunku do innych osób ilość wiedzy oraz w ekwiwalentny sposób sprawdzać stopień jej przyswojenia. Dokładamy wszelkich starań aby usuwać bariery nie tylko architektoniczne, ale również mentalne, informacyjne oraz organizacyjne. Wydział współpracuje ze Zrzeszeniem Studentów Niepełnosprawnych UAM „Ad Astra” i gotowy jest świadczyć pomoc niepełnosprawnym kandydatom w trakcie rekrutacji jak również udzielać wsparcia i umożliwiać korzystanie z pomocy technologicznej studentom z różnymi dysfunkcjami.
Wszelkie pytania dotyczące wspierania osób niepełnosprawnych w ich procesie studiowania można kierować do dr Dagmary Krzyżaniak (dagmara@wa.amu.edu.pl)
STUDENCI NIEWIDOMI I NIEDOWIDZĄCY
W Bibliotece Filologicznej Novum (pracownia komputerowa biblioteki) zostało uruchomione stanowisko pracy dla niewidomych i niedowidzących studentów, gdzie osoby te korzystać mogą z komputera z oprogramowaniem mówiącym i powiększającym, stacjonarnego powiększalnika telewizyjnego oraz skanera A3. Skaner ten wraz z oprogramowaniem OCR – rozpoznającym tekst i mowę syntetyczną umożliwia niewidomym i niedowidzącym odczytywanie dostępnej w czytelni literatury. Biblioteka wyposażona jest również w notatnik brajlowski Braille Sense, który daje możliwość sporządzania notatek osobom posługującym się pismem Braille’a, jak również prezentuje niewidomemu zawartość ekranu komputera w dostępnym dotykowo piśmie punktowym (tzw. linijka brajlowska).
Novum dysponuje obecnie również urządzeniem Plextalk PTR-2, służącym do odczytu książek nagranych cyfrowo w formacie DAISY (Digital Accessible Information System). W Pracowni Biblioteki Książki Mówionej opracowuje się książki, na które zapotrzebowanie zgłaszają studenci z niepełnosprawnością wzroku. Wolontariusze chcący wesprzeć tę inicjatywę proszeni są o kontakt z Panem mgr Bartoszem Zakrzewskim (bartosz@amu.edu.pl).
Wszystkie osoby zainteresowane problematyką związaną z osobami, w tym studentami, z niepełnosprawnością narządu wzroku i wspieraniem tych osób w ich studiowaniu, zachęcamy do zapoznania się ze stronami internetowymi: www.staff.amu.edu.pl/~henrykl oraz www.staff.amu.edu.pl/~bartosz.
Wszelkie pytania można kierować do dr Dagmary Krzyżaniak (dagmara@wa.amu.edu.pl)
OSOBY GŁUCHE I SŁABOSŁYSZĄCE
W naszej sali wykładowej (C1) zainstalowana jest pętla indukcyjna dla osób niedosłyszących. Jesteśmy otwarci na obecność na naszych zajęciach tłumacza języka migowego, jak również asystenta osoby niepełnosprawnej. Wszelkie pytania można kierować do dr Dagmary Krzyżaniak (dagmara@wa.amu.edu.pl).
REKRUTACJA I EGZAMINY
W celu stworzenia studentom niepełnosprawnym UAM warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia zgodnie z Ustawą Prawo o Szkolnictwie Wyższym (art. 13 ust. 11) oraz Zarządzeniem Nr 53/2012/2013 Rektora Uniwersytetu in. Adama Mickiewicza w Poznaniu z dnia 14 stycznia 2013 roku w sprawie stwarzania studentom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia przewiduje się możliwość zmiany formy egzaminów na naszej uczelni polegającej na:
- zamianie formy egzaminu testowego z pisemnej na ustną albo odwrotnie,
- zamianie terminu lub miejsca egzaminu
- stosowaniu alternatywnej formy zapisu oraz korzystaniu z dodatkowych urządzeń technicznych, m. in.: komputerów, komputerów specjalistycznych, tabletów, oprogramowania udźwiękawiającego, urządzeń brajlowskich, klawiatur alternatywnych oraz urządzeń tłumaczących w czasie rzeczywistym
- przedłużeniu czasu trwania egzaminu lub zaliczenia do 50% czasu podstawowego
- korzystaniu w trakcie egzaminu z osób wspomagających, np. tłumacza języka migowego, stenotypisty lub lektora
Zob. także: Strona UAM dla i na temat studentów z niepełnosprawnościami.
STUDENTS WITH DISABILITIES
AMU Faculty of English is prepared to support students with disabilities in the process of their education. Our academic staff have been trained to help break the barriers and increase the availability of the University for people with different dysfunctions. For example, they have taken part in the following types of training:
- 11 June 2010 - AMU training: special skills required to teach the blind and sand-blind students and adapt teaching materials to their needs
- 30 May 2012 - Training organised by FIRR Kraków (Regional Development Foundation Cracow) - increasing the accessibility of university education for the disabled
- 28 May 2013 - AMU training: educational needs of deaf and hearing- impaired students.
The Faculty is ready to provide the same education to the disabled as to other students and to check the level of its acquisition in an equivalent way. We put a lot of effort to eliminate not only architectural but also mental, informational and organizational barriers. The Faculty cooperates with Ad Astra - the Disabled Students of AMU Organisation and is ready to offer help to the disabled candidates in the process of enrolment as well as to give support and enable the students with various dysfunctions to use technological assistance.
All questions concerning the support extended to the disabled in the process of their education can be directed to Dr Dagmara Krzyżaniak (dagmara@wa.amu.edu.pl).
BLIND AND SAND-BLIND STUDENTS
In the library of Collegium Novum (the computer lab of the library) you can find a place where blind and sand-blind students can work and use a computer with speaking and magnifying software, a stationary television magnifier and an A3 scanner. The scanner together with OCR software (recognizing text and synthetic speech) enables the blind and sand-blind to read literature available in the library. The library is also equipped with Braille notebook (Braille Sense), with which disabled students using the Braille Alphabet can make notes. The Braille notebook can also present the content of the computer screen to the blind in the form of punctuation marks accessible by touch (the so-called Braille ruler).
Plextalk PTR-2 device available at Collegium Novum helps disabled students to read books recorded digitally in the DAISY (Digital Accessible Information System) format. In the Audiobook Library Lab the books which are reported as needed by students with sight disability are prepared to cater for their needs. Volunteers eager to support this initiative are kindly requested to contact Mr Bartosz Zakrzewski (bartosz@amu.edu.pl)
We encourage everybody interested in helping students with sight disability to visit the following websites: www.staff.amu.edu.pl/~henrykl and www.staff.amu.edu.pl/~bartosz.
All questions can be directed to Dr Dagmara Krzyżaniak (dagmara@wa.amu.edu.pl).
DEAF AND HEARING-IMPAIRED STUDENTS
In our lecture room (C1) there is an audio induction loop for the hearing-impaired. We are also open to the presence of the sign language translator as well as a disabled person’s assistant during our classes. All questions can be directed to Dr Dagmara Krzyżaniak (dagmara@wa.amu.edu.pl).
ENROLMENT AND EXAMINATIONS
Pursuant to the Bill on Higher Education (Art. 13(11) and Adam Mickiewicz University President’s Regulation No 53/2012/2014 of 14 January 2013 the format of the exams taken by disabled students can be modified as follows:
- A written exam can be replaced with an oral one or the other way round
- The time of the examination can be flexible
- Disabled students can use an alternative form of writing and technical aids like computers, tailor-made computers, tablets, vocalizing software, Braille devices, alternative keyboards as well as real-time translating appliances
- The time of the examination can be extended up to 50% of the regular time
- At exams disabled students can be assisted by sign language translators, short-hand typists or readers
dr Dagmara Krzyżaniak
UAM - Pasja dobrze wykształcona