Submitted by grzegorz on 21 November, 2019 - 10:29.
Recommended conference
Język odzwierciedla i kształtuje rzeczywistość, może utrwalać stereotypy albo je eliminować. Dzięki językowi w komunikacji uwidaczniają się procesy społeczne. To, w jaki sposób mówimy i opisujemy świat wpływa na to, w jaki sposób myślimy o sobie i świecie. I odwrotnie. To, w jaki sposób myślimy o sobie i świecie, wyrażamy poprzez język.
Stosowanie feminatywów, tj. żeńskich nazw zawodów, funkcji i tytułów jest od lat przedmiotem także naukowej dyskusji. W zależności od kontekstu historycznego i kulturowego ich użycie jest mniej lub bardziej powszechne i różnie postrzegane. Równocześnie systematycznie rośnie udział kobiet w sferze publicznej i zawodowej, co dla bardzo wielu rodzi potrzebę nowego nazywania funkcji i zawodów. Słowa profesorka, doktorka czy naukowczyni budzą nadal często wiele emocji, gdyż „naruszają" nawyki językowe kształtowane przez ostatnie kilkadziesiąt lat. Jak przystało na uniwersytet chcemy kwestię używania feminatywów poddać akademickiej dyskusji. Czy używanie feminatywów bądź ich pomijanie to problem li tylko językowy, czy też światopoglądowy? Czy te dwie sfery można rozdzielić? To przykłady pytań, które chcemy przedyskutować używając naukowych argumentów. Chcemy skonfrontować różne perspektywy badawcze i wypracować spójne rozwiązania.
Do udziału w konferencji „Uczona, badaczka, naukowczyni - feminatywy w dyskursie akademickim" zaprasza jej inicjatorka, prof. UAM dr hab. Beata Mikołajczyk.
Konferencja odbędzie się 22 listopada 2019 w Sali Senatu UAM. AKTUALIZACJA 2019-11-19: UWAGA. Z uwagi na duże zainteresowanie, konferencja została przeniesiona do większej sali - do Collegium Historicum na Morasku, ul. Uniwersytetu Poznańskiego 7, Sala Profesora Gerarda Labudy.
Informacje o konferencji po adresem:
https://amu.edu.pl/wiadomosci/events/konferencja-feminatywy
