Opis projektu

Projekt Tablit – innowacyjny program wychowania przedszkolnego finansowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i Europejskiego Funduszu Społecznego zakłada stworzenie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnego programu wychowania przedszkolnego opartego na dobrze znanej i powszechnie stosowanej metodzie projektów (choć stosowanej głównie na wyższych szczeblach edukacji) oraz implementującego innowacyjną w skali krajowej i europejskiej technikę modelowania dialogów w klasie Questioning the Author (QtA) oraz integrującego realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego z nauką słów i fraz w języku angielskim.

Koncepcja projektu opracowana została na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu przez zespół powołany przez prof. dr hab. Katarzynę Dziubalską-Kołaczyk. Zespół składa się z następujących osób: Dawid Pietrala (kierownik zespołu), Anna Basińska (adiunkt na UAM, specjalista pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, mentor metody QtA w Polsce), Teresa Pietrala (nauczyciel, specjalista pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, mentor metody QtA w Polsce) i Urszula Zielińska (wykładowca UAM, specjalista pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu nauczania języka angielskiego).
 

Cele

Ogólnym celem projektu, oprócz opracowania samego programu Tablit, jest umożliwienie dzieciom w wieku przedszkolnym z 6 przedszkoli z Poznania i powiatu poznańskiego poznawania świata przez działanie, doświadczanie, odkrywanie, przeżywanie i dyskutowanie.

Celami szczegółowymi są:

  • Wzrost rozumienia wybranych zjawisk przyrodniczych wśród przedszkolaków z Poznania i powiatu poznańskiego.
  • Wzrost samodzielności w uczeniu się przedszkolaków z Poznania i powiatu poznańskiego.
  • Wzrost znajomości słownictwa angielskiego u przedszkolaków z Poznania i powiatu poznańskiego.
  • Wzrost jakości nauczania na obszarze Poznania i powiatu poznańskiego poprzez zmianę modelu przedstawiania wiedzy z transmisyjnego na konstruktywistyczny oraz poprzez wykorzystywanie nowoczesnych narzędzi informatycznych w edukacji przedszkolnej u 30 nauczycieli.

Należy zaznaczyć, iż przedstawione powyżej cele odnoszą się do projektu. Główny jego produkt, program wychowania przedszkolnego Tablit, będzie dostępny powszechnie dla wszystkich przedszkoli w kraju i można przyjąć, że powyższe planowane efekty będą mogły zostać osiągnięte poza projektem we wszystkich przedszkolach, które zechcą korzystać z programu. 

W przypadku gdy będą Państwo zainteresowani wdrożeniem Tablita poza projektem, prosimy o kontakt. Obiecujemy wszelką możliwą pomoc i doradztwo.

Działania

Realizacja projektu oraz wytworzenie finalnej wersji programu przebiegać będzie w następujących etapach: 

  1. Opracowanie treści programu.
  2. Przygotowanie warstwy multimedialnej.
  3. Pilotażowe wdrożenie programu w 6 wybranych przedszkolach z Poznania i powiatu poznańskiego.
  4. Ewaluacja programu po pierwszym roku pilotażowego wdrażania.
  5. Modyfikacja programu na podstawie wyników ewaluacji.
  6. Kontynuacja wdrożenia programu. 
  7. Publikacja programu.
  8. Upowszechnianie programu.

Proces upowszechniania polegać będzie na udziale twórców programu w konferencjach i spotkaniach z nauczycielami oraz doradcami metodycznymi. W ostatnich miesiącach projektu (rok 2015) planowane jest 1 szkolenie dla 25 doradców metodycznych ODN z całego kraju.