Articles of Association

Sorry, human translation is not available for this page. To view automatic translation please select your language below:

Rozdział I. Postanowienia ogólne

Art. 1

  1. Nazwa Towarzystwa brzmi Polskie Towarzystwo Badań nad Australią i Nowa Zelandią, w dalszej części statutu zwane Towarzystwem.
  2. Siedzibą Towarzystwa jest miasto Poznań. Siedziba może być przeniesiona w inne miejsce na mocy uchwały Walnego Zgromadzenia Członków.
  3. Towarzystwo działa na terenie Polski i poza jej granicami.
  4. Towarzystwo może być członkiem organizacji krajowych, zagranicznych i międzynarodowych, których działalność jest zbieżna z celami i zadaniami Towarzystwa.

Rozdział II. Cele i zadania Towarzystwa

Art. 2

Celem Towarzystwa jest:

  1. Działalność na rzecz rozwoju badań australijskich i nowozelandzkich we wszystkich dyscyplinach naukowych.
  2. Upowszechnianie nauki i wiedzy o Australii i Nowej Zelandii.
  3. Rozwijanie kontaktów bezpośrednich osób i środowisk akademickich zajmujących się badaniami w zakresie australianistyki i nowozelandystyki oraz osób zainteresowanych wszelkimi formami pogłębiania i promocji wiedzy o Australii i Nowej Zelandii.

Art. 3

Cele, o których mowa w art. 2 realizowane są poprzez:

  1. organizację kongresów i spotkań naukowych co najmniej raz na dwa lata;
  2. współpracę z innymi organizacjami krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi, których działalność jest zbieżna z celami i zadaniami Towarzystwa;
  3. publikowanie wyników badań nad Australią i Nową Zelandią.

Rozdział III. Członkowie Towarzystwa

Art. 4

  1. Towarzystwo zrzesza członków zwyczajnych, honorowych oraz członków korespondentów.
  2. Członkiem zwyczajnym może być każdy obywatel polski lub cudzoziemiec mający miejsce zamieszkania na terenie Polski jak i poza jej granicami, po złożeniu deklaracji członkowskiej. Członkowie zwyczajni maja czynne i bierne prawo wyborcze, prawo udziału z głosem stanowiącym w organach Towarzystwa, zgłaszania opinii, wniosków postulatów i zażaleń wobec działalności Towarzystwa oraz opłacają roczne składki członkowskie w wysokości ustalonej przez Zarząd Towarzystwa.
  3. Członkiem korespondentem może być obywatel polski lub cudzoziemiec zamieszkały poza granicami Polski, którego działalność jest zbieżna z celami i zadaniami Towarzystwa i który złoży stosowną deklaracje. Decyzje o przyjęciu członka korespondenta podejmuje Zarząd.
  4. Członkiem honorowym może być osoba szczególnie zasłużona dla idei i działalności Towarzystwa bez względu na narodowość, obywatelstwo i miejsce zamieszkania. Uchwałę o przyznaniu statusu członka honorowego podejmuje Walne Zgromadzenie Członków Towarzystwa.
  5. Członkowie honorowi i członkowie korespondenci mają prawo uczestniczenia bez prawa głosu stanowiącego w Walnym Zgromadzeniu Członków Towarzystwa i w posiedzeniach Zarządu Towarzystwa, zgłaszania opinii, wniosków, postulatów i zażaleń dotyczących działalności Towarzystwa.
  6. Członkostwo Towarzystwa ustaje na skutek:
    1. śmierci członka;
    2. wystąpienia zgłoszonego Zarządowi Towarzystwa na piśmie;
    3. zalegania z opłacaniem składek członkowskich przez okres dwóch lat;
    4. działania na szkodę Towarzystwa.
  7. Decyzję o wykluczeniu z członkostwa podejmuje Zarząd i powiadamia o tym zainteresowanego na piśmie.
  8. Od uchwały o której mowa w pkt. 8 członkowi Towarzystwa przysługuje prawo odwołania się na piśmie do Walnego Zgromadzenia członków w ciągu 30 dni od daty jej otrzymania. Odwołanie powinno być rozpatrzone na najbliższym Walnym Zgromadzeniu Członków w obecności zainteresowanego.

Rozdział IV. Władze Stowarzyszenia

Art. 5

Organami Towarzystwa są:

  1. Walne Zgromadzenie;
  2. Zarząd;
  3. Komisja Rewizyjna;

Kadencja władz trwa 4 lata.

Art. 6

Walne Zgromadzenie Członków zwoływane jest w trybie pisemnym przez Zarząd nie rzadziej niż raz na cztery lata. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków może odbywać się w każdym czasie i zwołuje je Zarząd z własnej inicjatywy, na pisemne żądanie 1/6 członków albo na żądanie Komisji Rewizyjnej nie później niż w terminie 3 miesięcy od daty żądania.

  1. Uchwały władz zapadają zwykła większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania. Zastrzeżenie to nie dotyczy drugiego terminu Walnego Zgromadzenia ważnego bez względu na liczbę obecnych członków.
  2. W przypadku ustąpienia w czasie trwania kadencji członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej, władzom tym przysługuje prawo kooptacji z tym, że liczba osób dokooptowanych nie może przekraczać 2/3 liczby członków pochodzących z wyboru. Jeżeli liczba ta zostanie przekroczona i powstanie kolejny vacat, to należy zwołać Nadzwyczajne Walne Zgromadzenia.

Art. 7

Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:

  1. Uchwalanie głównych kierunków działalności merytorycznej;
  2. Podejmowanie uchwały w przedmiocie absolutorium dla ustępującego Zarządu na wniosek Komisji Rewizyjnej.
  3. Wybór Prezesa i członków Zarządu oraz członków Komisji Rewizyjnej w głosowaniu tajnym.
  4. Ustalanie wysokości składek członkowskich.
  5. Nadawanie godności członka honorowego.
  6. Podejmowanie uchwał w sprawach zmian statutu lub rozwiązania się Stowarzyszenia;
  7. Rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu.
  8. Uchwalanie regulaminów wewnętrznych.
  9. Rozpatrywanie spraw nienależących do kompetencji innych władz Stowarzyszenia.

Art. 8

Zarząd jest najwyższą władzą Stowarzyszenia w okresie pomiędzy Walnymi Zgromadzeniami. Zarząd składa się z przewodniczącego, wiceprzewodniczącego, sekretarza generalnego i skarbnika, którzy konstytuują się po wyborach do Zarządu. Posiedzenia Zarządu zwoływane są przez Prezesa w miarę potrzeby. W trakcie głosowania w przypadku równych głosów, decyduje glos Prezesa. Oświadczenia woli w imieniu Stowarzyszenia składają dwaj członkowie Zarządu.

Do kompetencji Zarządu należy:

  1. Reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu.
  2. Dysponowanie majątkiem Stowarzyszenia w ramach uprawnień przyznanych przez Walne Zgromadzenie.
  3. Realizowanie uchwal Walnego Zgromadzenia.
  4. Uchwalanie planów działalności Stowarzyszenia;
  5. Sporządzanie sprawozdań z działalności.
  6. Zwoływanie Walnych Zgromadzeń zwyczajnych i nadzwyczajnych.
  7. Przyjmowanie, skreślanie i wykluczanie członków zwyczajnych.
  8. Rozpatrywanie sporów pomiędzy członkami, powstałych na tle działalności Stowarzyszenia.

Art. 9

Komisja Rewizyjna jest organem nadzoru i kontroli, do którego zadań należy w szczególności:

  1. kontrola działalności finansowej Zarządu oraz jego działalności w zgodności ze statutem i uchwałami Walnego Zgromadzenia
  2. wnioskowanie o udzieleniu bądź nie przez Walne Zgromadzenie absolutorium ustępującemu Zarządowi;

Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób, i wybiera ze swojego grona Przewodniczącego.

Rozdział V. Majątek Stowarzyszenia

Art. 10

Na majątek i Fundusze Towarzystwa składają się:

  1. wpływy z opłat członkowskich;
  2. subwencje, dotacje, darowizny, zapisy i spadki przyznawane przez osoby fizyczne i prawne;
  3. dochody z działalności gospodarczej prowadzonej na warunkach określonych ustawą o stowarzyszeniach.

Rozdział VI. Postanowienia końcowe

Art. 11

Zmiany statutu i rozwiązanie Towarzystwa dokonuje na mocy uchwały Walne Zgromadzenie kwalifikowaną większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej polowy członków uprawnionych w pierwszym terminie, w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych.