Articles of Association |
Sorry, human translation is not available for this page. To view automatic translation please select your language below:
Rozdział I. Postanowienia ogólne
Art. 1
- Nazwa Towarzystwa brzmi Polskie Towarzystwo Badań nad Australią i Nowa Zelandią, w dalszej części statutu zwane Towarzystwem.
- Siedzibą Towarzystwa jest miasto Poznań. Siedziba może być przeniesiona w inne miejsce na mocy uchwały Walnego Zgromadzenia Członków.
- Towarzystwo działa na terenie Polski i poza jej granicami.
- Towarzystwo może być członkiem organizacji krajowych, zagranicznych i międzynarodowych, których działalność jest zbieżna z celami i zadaniami Towarzystwa.
Rozdział II. Cele i zadania Towarzystwa
Art. 2
Celem Towarzystwa jest:
- Działalność na rzecz rozwoju badań australijskich i nowozelandzkich we wszystkich dyscyplinach naukowych.
- Upowszechnianie nauki i wiedzy o Australii i Nowej Zelandii.
- Rozwijanie kontaktów bezpośrednich osób i środowisk akademickich zajmujących się badaniami w zakresie australianistyki i nowozelandystyki oraz osób zainteresowanych wszelkimi formami pogłębiania i promocji wiedzy o Australii i Nowej Zelandii.
Art. 3
Cele, o których mowa w art. 2 realizowane są poprzez:
- organizację kongresów i spotkań naukowych co najmniej raz na dwa lata;
- współpracę z innymi organizacjami krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi, których działalność jest zbieżna z celami i zadaniami Towarzystwa;
- publikowanie wyników badań nad Australią i Nową Zelandią.
Rozdział III. Członkowie Towarzystwa
Art. 4
- Towarzystwo zrzesza członków zwyczajnych, honorowych oraz członków korespondentów.
- Członkiem zwyczajnym może być każdy obywatel polski lub cudzoziemiec mający miejsce zamieszkania na terenie Polski jak i poza jej granicami, po złożeniu deklaracji członkowskiej. Członkowie zwyczajni maja czynne i bierne prawo wyborcze, prawo udziału z głosem stanowiącym w organach Towarzystwa, zgłaszania opinii, wniosków postulatów i zażaleń wobec działalności Towarzystwa oraz opłacają roczne składki członkowskie w wysokości ustalonej przez Zarząd Towarzystwa.
- Członkiem korespondentem może być obywatel polski lub cudzoziemiec zamieszkały poza granicami Polski, którego działalność jest zbieżna z celami i zadaniami Towarzystwa i który złoży stosowną deklaracje. Decyzje o przyjęciu członka korespondenta podejmuje Zarząd.
- Członkiem honorowym może być osoba szczególnie zasłużona dla idei i działalności Towarzystwa bez względu na narodowość, obywatelstwo i miejsce zamieszkania. Uchwałę o przyznaniu statusu członka honorowego podejmuje Walne Zgromadzenie Członków Towarzystwa.
- Członkowie honorowi i członkowie korespondenci mają prawo uczestniczenia bez prawa głosu stanowiącego w Walnym Zgromadzeniu Członków Towarzystwa i w posiedzeniach Zarządu Towarzystwa, zgłaszania opinii, wniosków, postulatów i zażaleń dotyczących działalności Towarzystwa.
- Członkostwo Towarzystwa ustaje na skutek:
- śmierci członka;
- wystąpienia zgłoszonego Zarządowi Towarzystwa na piśmie;
- zalegania z opłacaniem składek członkowskich przez okres dwóch lat;
- działania na szkodę Towarzystwa.
- Decyzję o wykluczeniu z członkostwa podejmuje Zarząd i powiadamia o tym zainteresowanego na piśmie.
- Od uchwały o której mowa w pkt. 8 członkowi Towarzystwa przysługuje prawo odwołania się na piśmie do Walnego Zgromadzenia członków w ciągu 30 dni od daty jej otrzymania. Odwołanie powinno być rozpatrzone na najbliższym Walnym Zgromadzeniu Członków w obecności zainteresowanego.
Rozdział IV. Władze Stowarzyszenia
Art. 5
Organami Towarzystwa są:
- Walne Zgromadzenie;
- Zarząd;
- Komisja Rewizyjna;
Kadencja władz trwa 4 lata.
Art. 6
Walne Zgromadzenie Członków zwoływane jest w trybie pisemnym przez Zarząd nie rzadziej niż raz na cztery lata. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków może odbywać się w każdym czasie i zwołuje je Zarząd z własnej inicjatywy, na pisemne żądanie 1/6 członków albo na żądanie Komisji Rewizyjnej nie później niż w terminie 3 miesięcy od daty żądania.
- Uchwały władz zapadają zwykła większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania. Zastrzeżenie to nie dotyczy drugiego terminu Walnego Zgromadzenia ważnego bez względu na liczbę obecnych członków.
- W przypadku ustąpienia w czasie trwania kadencji członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej, władzom tym przysługuje prawo kooptacji z tym, że liczba osób dokooptowanych nie może przekraczać 2/3 liczby członków pochodzących z wyboru. Jeżeli liczba ta zostanie przekroczona i powstanie kolejny vacat, to należy zwołać Nadzwyczajne Walne Zgromadzenia.
Art. 7
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
- Uchwalanie głównych kierunków działalności merytorycznej;
- Podejmowanie uchwały w przedmiocie absolutorium dla ustępującego Zarządu na wniosek Komisji Rewizyjnej.
- Wybór Prezesa i członków Zarządu oraz członków Komisji Rewizyjnej w głosowaniu tajnym.
- Ustalanie wysokości składek członkowskich.
- Nadawanie godności członka honorowego.
- Podejmowanie uchwał w sprawach zmian statutu lub rozwiązania się Stowarzyszenia;
- Rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu.
- Uchwalanie regulaminów wewnętrznych.
- Rozpatrywanie spraw nienależących do kompetencji innych władz Stowarzyszenia.
Art. 8
Zarząd jest najwyższą władzą Stowarzyszenia w okresie pomiędzy Walnymi Zgromadzeniami. Zarząd składa się z przewodniczącego, wiceprzewodniczącego, sekretarza generalnego i skarbnika, którzy konstytuują się po wyborach do Zarządu. Posiedzenia Zarządu zwoływane są przez Prezesa w miarę potrzeby. W trakcie głosowania w przypadku równych głosów, decyduje glos Prezesa. Oświadczenia woli w imieniu Stowarzyszenia składają dwaj członkowie Zarządu.
Do kompetencji Zarządu należy:
- Reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu.
- Dysponowanie majątkiem Stowarzyszenia w ramach uprawnień przyznanych przez Walne Zgromadzenie.
- Realizowanie uchwal Walnego Zgromadzenia.
- Uchwalanie planów działalności Stowarzyszenia;
- Sporządzanie sprawozdań z działalności.
- Zwoływanie Walnych Zgromadzeń zwyczajnych i nadzwyczajnych.
- Przyjmowanie, skreślanie i wykluczanie członków zwyczajnych.
- Rozpatrywanie sporów pomiędzy członkami, powstałych na tle działalności Stowarzyszenia.
Art. 9
Komisja Rewizyjna jest organem nadzoru i kontroli, do którego zadań należy w szczególności:
- kontrola działalności finansowej Zarządu oraz jego działalności w zgodności ze statutem i uchwałami Walnego Zgromadzenia
- wnioskowanie o udzieleniu bądź nie przez Walne Zgromadzenie absolutorium ustępującemu Zarządowi;
Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób, i wybiera ze swojego grona Przewodniczącego.
Rozdział V. Majątek Stowarzyszenia
Art. 10
Na majątek i Fundusze Towarzystwa składają się:
- wpływy z opłat członkowskich;
- subwencje, dotacje, darowizny, zapisy i spadki przyznawane przez osoby fizyczne i prawne;
- dochody z działalności gospodarczej prowadzonej na warunkach określonych ustawą o stowarzyszeniach.
Rozdział VI. Postanowienia końcowe
Art. 11
Zmiany statutu i rozwiązanie Towarzystwa dokonuje na mocy uchwały Walne Zgromadzenie kwalifikowaną większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej polowy członków uprawnionych w pierwszym terminie, w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych.